Belgische professionele online uitgevers lanceren kwaliteitscharter

Belgische uitgevers garanderen maximale kwaliteit aan adverteerders en consumenten.
Uniek gemeenschappelijk initiatief.

De snel evoluerende online advertentiemarkt wordt meer dan ooit geconfronteerd met uitdagingen van formaat: een gebrek aan transparantie, niet-menselijke trafiek, fake news…  Daarom zetten de Belgische uitgevers De Persgroep Publishing, IPM Group, Les Editions de L’Avenir, Mediahuis , Groupe Rossel en Roularta Media Group nu hoge standaarden uit voor adverteerders en consumenten. Adverteerders krijgen de garantie op Brand Safety, kwalitatieve trafiek en geoptimaliseerde viewability. Lezers worden duidelijk ingelicht over cookies, privacy en databeheer. Een uniek initiatief.

De Belgische uitgevers die verenigd zijn in de Online Professional Publishers’ Association Belgium (OPPAb) zetten de standaarden uit die ze in hun omgang met reclamepartners zullen hooghouden. Lezers worden duidelijk en transparant ingelicht over privacy, cookies en data om de lezerservaring en vertrouwensrelatie hoog te houden. Adverteerders worden op hun beurt Brand Safety en een geoptimaliseerde viewability gegarandeerd.

Kwaliteitsgarantie
OPPAb engageert zich om alle advertenties in een kwalitatieve context te plaatsen die merken niet schaadt. Concreet betekent dit geen fake news, weinig of geen fraude en hoge viewabilitynormen. OPPAb is trouwens de eerste Belgische speler die de viewability van advertenties in kaart brengt. De metingen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd, en de resultaten worden transparant gecommuniceerd aan de markt.

De ad servers van de organisatie nemen alle kliks en views onder de loep, op zoek naar niet-menselijke traffic en frauduleuze activiteiten die de kosten voor een adverteerder of de inkomsten van een uitgever kunstmatig opdrijven. Ook die data staan ter beschikking van de adverteerders.

Uniek initiatief
Volgens Siska Truyman, manager van Oppab, is het charter uniek: “Het voldoet aan de principes en businessmodellen van alle leden. Dat is complex, maar een heel krachtig signaal. Het is een eerste stap naar de regularisatie van een lokale markt en tegelijk een grootschalige kwaliteitsgarantie die rekening houdt met de consument en de adverteerder.”

“Dit initiatief is een goed begin”, zegt voorzitter Thierry Hugot van Rossel “Wij denken na over hoe we in de toekomst andere Belgische spelers een kwaliteitslabel kunnen bezorgen, indien zij voldoen aan specifieke voorwaarden en staan open om dit project op te starten met andere federaties die dezelfde doelen nastreven of door deel uit te maken van Oppab ” zo besluit Hugot.

Over OPPAb
De Online Professional Publishers Association Belgium wil de samenwerking tussen haar leden aanwakkeren en benchmarks, exclusieve en bruikbare studies ter beschikking stellen van de mediasector: uitgevers, adverteerders, bureaus, overheidsinstanties… De OPPAb zet de kwaliteiten en voordelen van professionele contentsites in de verf.

De stichtende leden van OPPAb zijn De Persgroep Publishing, IPM Group, Les Editions de L’Avenir, Mediahuis, Rossel Groupe en Roularta Media Group. De initiatieven van OPPAb worden gesteund door Pub, Media Marketing, Sanoma en Ciné Télé Revue.

Contact
Siska.truyman@theppress.be