Mediahuis nieuwslezers blijven trouw aan hun kranten

Op 18 september 2018 publiceerde het CIM nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2018 nog steeds 5,3 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor bijna 6 op 10 Belgen (12+). In een digitale wereld zijn nieuwssites uiteraard niet weg te denken, maar ook zonder hun online-varianten slagen de Belgische kranten er in om élke dag opnieuw, bijna 1 op 2 Belgen te bereiken. Kranten zijn anno 2018 dus nog steeds springlevend.

Volgens de nieuwe CIM-cijfers consumeren Vlamingen opvallend meer nieuws dan hun Waalse landgenoten, met respectievelijk 67% en 39% nieuwsconsumenten op dagelijkse basis. In Vlaanderen blijft Mediahuis de marktleider en realiseren de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg met hun papieren en digitale versies een dagelijks bereik van meer dan 2 miljoen lezers. Het totaal bereik van deze nieuwsmerken, inclusief de respectievelijke websites, ligt op 2.629.700 per dag, maar liefst 70% van alle Vlaamse nieuwsconsumenten.

De Standaard veruit grootste kwaliteitskrant
Met dagelijks 486.300 lezers blijft De Standaard veruit het grootste nieuwsmerk onder de kwaliteitskranten. Tellen we standaard.be hier nog bij, dan stijgt dit bereik zelfs naar 671.700.  

Het Nieuwsblad bereikt dagelijks meer dan 1 miljoen krantenlezers
De populaire Mediahuis-titel zet een sterk resultaat neer en bereikt met haar papieren en digitale versie dagelijks meer dan één miljoen lezers (1.069.800). Het Nieuwsblad blijft zo marktleider in Oost- en West-Vlaanderen. Het bereikcijfer stijgt naar bijna anderhalf miljoen (1.483.200) wanneer we nieuwsblad.be meetellen.

Gazet van Antwerpen bereikt elke dag bijna 1 op de 2 Antwerpenaren
Gazet van Antwerpen bereikt inmiddels 414.800 lezers en bereikt daarmee elke dag zowat de helft (45%) van alle Antwerpenaren die een krant lezen. Na toevoeging van gva.be stijgt dit bereik naar 554.900 nieuwsconsumenten per dag.

Het Belang van Limburg bevestigt positie als Limburgs marktleider
Het Belang van Limburg bereikt dagelijks 479.300 nieuwsconsumenten en ziet hiermee haar unieke positie als Limburgs marktleider bevestigd (total brand). Met haar papieren en digitale versie bereikt Het Belang van Limburg nog steeds elke dag 80% van alle Limburgse krantenlezers, goed voor 377.900 lezers. Geen enkele krant doet het beter op provinciaal niveau.

Mediahuis kwaliteitskrantenmagazines groeien
De Standaard Magazine en De Standaard Weekblad zien hun bereik groeien naar meer dan 375.000 lezers per nummer en blijven de grootste krantenmagazines binnen de kwaliteitskranten.
Het Nieuwsblad Magazine bereikt ook nog steeds elke week 461.700 lezers. Sjiek en Citta bereiken respectievelijk 178.700 en 179.100 lezers en blijven daarmee de grootste krantenmagazines van Limburg en Antwerpen (print + digitaal).

Bron: CIM Pers – 2017 - 201