Mediahuis nieuwsmerken bereiken elke dag 70% van Vlaamse nieuwsconsumenten

Op 12 oktober 2017 publiceerde het CIM, na twee jaar afwezigheid, nieuwe bereikcijfers over de Belgische nieuwsmerken. Deze cijfers tonen aan dat in 2017 nog steeds 5,7 miljoen Belgen élke dag een nieuwsmerk consumeren, goed voor 6 op 10 Belgen (12+). In een digitale wereld zijn nieuwssites uiteraard niet weg te denken, maar ook zonder hun online-varianten slagen de Belgische kranten er in om élke dag opnieuw, 1 op 2 Belgen te bereiken.

Volgens de nieuwe CIM-cijfers zijn Vlamingen nog steeds grotere nieuwsconsumenten dan hun Franstalige landgenoten, met respectievelijk 68% en 47% nieuwsconsumenten op dagelijkse basis in Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen is Mediahuis nog steeds marktleider en realiseren de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg met hun papieren en digitale versies een bereik van meer dan 2 miljoen lezers. Het totaal bereik van deze nieuwsmerken, inclusief de respectievelijke websites, ligt op 2.618.530 per dag, maar liefst 70% van alle Vlaamse nieuwsconsumenten.

De Standaard veruit grootste kwaliteitskrant
Met dagelijks 462.560 lezers blijft De Standaard veruit het grootste nieuwsmerk onder de kwaliteitskranten. Tellen we standaard.be hier nog bij, dan stijgt dit bereik zelfs naar 650.300.  Ook nu verstevigt De Standaard opnieuw zijn sterke positie bij hoger opgeleiden en zien we ook het aantal kaderleden binnen de lezers stijgen.

Het Nieuwsblad bereikt dagelijks meer dan 1 miljoen krantenlezers
De populaire Mediahuis-titels zetten een sterk resultaat neer. Zo bereikt de papieren en digitale versie van Het Nieuwsblad dagelijks meer dan één miljoen lezers (1.070.910) en is de krant onbetwist marktleider in Oost- en West-Vlaanderen. Het bereikcijfer van Het Nieuwsblad stijgt naar bijna anderhalf miljoen (1.452.330) wanneer we nieuwsblad.be meetellen.

Gazet van Antwerpen bereikt 1 op de 2 Antwerpenaren
Gazet van Antwerpen bereikt inmiddels 434.940 lezers en bereikt daarmee elke dag zowat de helft (46%) van alle Antwerpenaren die een krant lezen. Na toevoeging van gva.be stijgt dit bereik naar 567.100 nieuwsconsumenten per dag.

Het Belang van Limburg bevestigt positie als Limburgs marktleider
Het Belang van Limburg bereikt dagelijks 514.160 nieuwsconsumenten en ziet hiermee haar unieke positie als Limburgs marktleider bevestigd (total brand). Met haar papieren en digitale versie bereikt Het Belang van Limburg nog steeds elke dag 85% van alle Limburgse krantenlezers, goed voor 435.460 lezers. Geen enkele krant doet het beter op provinciaal niveau.

Mediahuis krantenmagazines houden stand in markt die onder druk staat
In een krantenmagazinemarkt die aanzienlijk onder druk staat, weten De Standaard Magazine en De Standaard Weekblad zich staande te houden met beiden meer dan 300.000 lezers per nummer. De Standaard Weekblad wordt zo het grootste krantenmagazine binnen de kwaliteitskranten. Het Nieuwsblad Magazine mag zich voortaan met 475.030 lezers grootste populaire krantenmagazine noemen. Sjiek en Citta bereiken respectievelijk 216.640 en 186.740 lezers en blijven daarmee de grootste krantenmagazines van Limburg en Antwerpen (print + digitaal).

Bron: CIM Pers – 2016 - 2017