Over de prehistorie en native advertising

“After nourishment, shelter and companionship, stories are the thing we need most in the world.” (Philip Pullman)
Vele duizenden jaren geleden besloot een neanderthaler een tekening van een ruige jacht op een rotswand te kalken. De adrenalinekick van de achtervolging, de kracht en snelheid van de overmaatse bizons en de uiteindelijke overwinning spreken vandaag nog altijd tot de verbeelding van de horden bezoekers. De eerste storyteller binnen de toeristische sector was geboren.

Een les uit het paleolithische tijdperk die kan tellen. Als je een product of dienst wilt verkopen, kun je daar op meerdere manieren lawaai rond maken: je kunt leuke, pakkende, hypercreatieve of beklijvende advertenties uitdenken – en die op zoveel mogelijk manieren onder het oog van je potentiële klanten brengen. Of, je kunt je doelgroep uitleggen wat je allemaal met je producten kunt doen en hoe hij of zij daar beter van wordt. Elk product, elke dienst, elke zakelijke handeling wordt immers gemaakt met een welbepaald doel voor ogen: het leven van de gebruikers verbeteren. Dat doel is het ‘waarom’, en dat is nu net het verhaal dat je naar je potentiële klanten moet brengen. Vertellen over jezelf, je op de borst kloppen en doordrammen over je duizelingwekkende marktpositie of over andere indrukwekkende mijlpalen laat je potentiële klant Siberisch koud.

Feit is dat verhalen mensen raken en tot beweging brengen, mits ze op de juiste toon en via het juiste medium gebracht worden. Deze laatste methode is sterk in opmars. De assertieve consument zoekt zelf naar een oplossing voor zijn probleem via het internet. Of, hij pikt een verhaal op dat hem interessant lijkt in de krant. Of, er passeert een leuke video in zijn Facebook-stream die hem prikkelt om net die enkele seconden meer te kijken. Als jij daar staat met een goed artikel dat hem helpt zijn vraag op te lossen, heb je gegarandeerd zijn aandacht. Storytelling is daarbij de uitgelezen techniek (pun intended) om de aandacht van consumenten te vatten en ze te overtuigen van jouw oplossing voor hun probleem. De sleutelwoorden hierbij zijn: inspireren, opvoeden, helpen.

Native Advertising: Storytelling binnen nieuwsmerken

Om je doelgroep te bereiken met je verhaal, moet je natuurlijk ook nog het juiste medium kiezen. Je wilt je potentiële klant aanspreken op de juiste toonaard en hem een zo natuurlijk (of: native) mogelijke ervaring bieden bij het consumeren van je content.

Een van de nieuwere (en ondertussen veelbesproken) technieken die hierbij gehanteerd wordt, is native advertising. Native advertising is een vorm van storytelling die zich afspeelt in media met een breed bereik, zoals kranten of tijdschriften. Voordeel is dat je potentiële klanten deel uitmaken van het immense bereik van deze media. Native advertising biedt je een ingang om via storytelling die doelgroep te bereiken, en dat in een omgeving die van oudsher gebruikt wordt om verhalen te lezen, video’s te bekijken of andere mediatypes te consumeren. Goede verhalen brengen zonder interruptie: dat kan niet misgaan.

Het lijkt het ei van Columbus, maar opgelet! Je brengt je verhaal in een redactionele omgeving. Het is belangrijk om de lezer niet te misleiden en meteen kenbaar te maken dat jij commerciële bedoelingen hebt met je verhaal of boodschap. Daar is in se niets mis mee: als verdeler van diensten of producten, ken jij het waarom van het bestaan van je product immers het beste en kun je de lezer perfect uitleggen hoe je product aansluit op zijn behoefte of vraag. Een verhaal met commerciële bijbedoelingen kan een erg relevant verhaal zijn, waar je de lezers een dienst mee bewijst. Op voorwaarde dat je helder blijft omtrent de afzender. Bij Mediahuis zijn we daar streng in en ontwikkelden we een code rond native advertising. Dit zowel in het belang van de lezer als de adverteerder: de imagoschade bij misleiding van een lezer kan zich als een ongeleid projectiel tegen het merk keren. Hoe we native advertising aanpakken bij Mediahuis, kun je hier bekijken.

En die prehistorische tekenaar? Misschien wou hij de tijd doden, of een verhaal vertellen aan zijn nazaten, of via storytelling zijn zelfgemaakte speren verkopen. Als marketeer hou ik het graag bij de laatste optie. En ben ik ervan overtuigd dat het zijn business geen windeieren heeft gelegd.

Hans De Loore

Business Manager Content Connections

+32 2 467 99 47