Verblind door de click

Velen laten zich bij het beoordelen van een online campagne leiden door het aantal clicks dat die campagne heeft opgeleverd. Een logische eerste reactie. Wie echter niet verder kijkt dan het aantal clicks, riskeert foute conclusies te trekken.

Het aantal clicks van je online campagne opvolgen getuigt van goed ‘vaderschap’. Je hele campagne afrekenen op het aantal clicks is echter fout. Niet alleen geeft het aantal clicks niet altijd het juiste beeld, ook de niet-clicks hebben een verhaal te vertellen.

Wat zeggen clicks
Wat zeggen clicks niet
Hoe zorg je voor een impactvolle campagne
TO REMEMBER

 

Wat zeggen clicks wel?

  1. Hoeveel surfers er geklikt hebben op je ad.  Simpeler kan niet natuurlijk.
     
  2. Als je wat verder kijkt dan het aantal en je de clicks analyseert, vertellen ze meer over wie er klikt en hoe de surfer je website bv. heeft ervaren.
    Heb je bv. veel clicks, maar verlaten surfers je website snel? Dan vonden surfers misschien niet de info die ze verwacht hadden, of laadt je website misschien te traag.

Wat zeggen clicks niet?

1. Niet geklikt, wel gezien

Belangrijker dan het aantal clicks, is dat je boodschap opgemerkt wordt door de surfer.
Dit zorgt ervoor dat je in het hoofd van de surfer geraakt. Vaak wordt er immers wel degelijk actie ondernomen, alleen niet onmiddellijk.  Zo kan het zijn dat jouw campagne surfers aanzet om:

  • info te zoeken over jouw zaak op Google
  • jouw naam of url rechtstreeks in hun webbrowser te typen
  • meer vertrouwen te hebben in jouw zaak wanneer ze een volgende aankoopbeslissing nemen
  • te kiezen voor ‘jouw’ zoekresultaten i.p.v. op die van concurrenten bij een volgende zoekopdracht
  • jouw fysieke winkel te bezoeken
  • telefonisch contact op te nemen
  • jou aan te bevelen bij iemand die jouw product nu nodig heeft​



Je zou kunnen zeggen dat een bannercampagne afrekenen enkel op het aantal clicks hetzelfde is als zeggen dat geen enkele print- of tv-campagne zinvol is. 

2. Geen correlatie tussen CTR en verkoop

Denk gerust even na over jouw eigen surfgedrag. Wanneer heb jij laatst op een advertentie geklikt en dan meteen een aankoop gedaan. Dit behoort niet tot de typische klantenreis van de meeste producten. Onderstaande grafiek toont dan ook aan dat er geen link is tussen clicks en verkoop.

Meer info over dit onderzoek vind je hier.

 

Hoe zorg je dan wel voor een impactvolle campagne?

Impactvol adverteren zorgt ervoor dat je advertentie gezien wordt en de boodschap blijft hangen.
Uiteraard helpen we jou hiermee:

 

  1. Door op het juiste moment je boodschap te tonen aan de juiste doelgroep, geraak je bij hen top of mind. Targeting is hiervoor een zeer efficiënte manier (lees hier meer).  Je bereikt je (potentiële) klanten op het moment dat zij het meest vatbaar zijn voor je boodschap.
     
  2. Ook adverteren in de vorm van native advertising (lees hier meer) zorgt ervoor dat er nog voordat er een aankoop wordt gedaan, een vertrouwensband wordt gesmeed.
    Geen hit and run dus, maar een langere termijn relatie.
     
  3. Wees creatief in je online campagne en zorg voor een campagne op maat van je doelgroep.
     

TO REMEMBER

  • Staar je niet blind op het aantal clicks dat je campagne heeft gehaald.
  • Clicks zijn een extra, de surplus van je online campagne.
    Analyseer ze correct en ze leveren heel wat nuttige informatie op. De essentie blijft echter de verspreiding van je communicatieboodschap. Een radio- of printcampagne genereert toch ook geen clicks?
  • Houd er rekening mee dat er geen verband is tussen veel clicks en een verhoogde verkoop.
    (lees hier meer)
  • Heb aandacht voor het verhaal achter de (non-)clicks.
  • Impactvol adverteren is de key to success. Onze account managers adviseren je hierbij graag. Hun contactgegevens vind je hier.

 

Bronnen:

 

 

 

 

-----------------------------------------------------
Afbeeldingen met dank aan Freepik - Freepik